مجموعه آثار استاد علی اکبر خانجانی

نان قلم یا خدافروشی


«ای فرزند آدم آیا پنداشته‌ای که تو را آفریده‌ام تا عمرت را برای امرار معیشت هدر کنی؟!». (حدیث قدسی)
به جرأت باید گفت که اساس همه‌ی حماقت‌ها و جنون و جنایت‌ها و محور کفر بشرى این است که جز امرار معیشت، در زندگی هدف و رسالتی برای خود نمی‌داند و برای این اندیشه‌ی باطل درنهایت روح خود را هم می‌فروشد. علی (ع) می‌فرماید: «از آنچه که از وجودت می‌فروشی هرگز جبرانی نخواهی یافت».

خودفروشی برای ارتزاق، اساس اندیشه‌ی کفر و کفر زندگی بشر است که هم گوهره‌ی جان و روح خود را از دست می‌دهد و هم رزق را بر خود حرام و زجرآور می‌سازد و این یعنی خسران دنیا و آخرت.
علی (ع) می‌فرماید: «رزق حلال تو آن است که خودش به سوی تو می‌آید و نه آنکه تو به سویش می‌روی». ولی آیا به‌راستی این باور و عمل در کدام‌یک از حتى علمای دینی ما وجود دارد. هیچ معلم و مربی مؤمنی حق ندارد از بابت کارش ارتزاق کند.
و اما بدترین نوع خودفروشی جهت امرار معیشت، فروش فکر و علم و معرفت است؛ یعنی قلم‌فروشی که تنها راه ارتزاق اهل علم و اندیشه است. و این است که جماعت اهل قلم را رنجورترین و معذب‌ترین گروه بشری در عرصه‌ی ارتزاق می‌بینیم. قلم‌فروشی و مخصوصا فروش قلم دینی- عرفانی، حرام‌ترین فروش و تجارت بشری در تاریخ بوده است و عین خدافروشی است جهت کسب نان. نانِ حاصل از قلم‌فروشی زهرآگین‌ترین نان‌ها است و خورندگانش نیز جسم و روح بیمارترین و دوزخی‌ترین زندگی‌ها را دارند.

ما از طریق سایت خود برای نخستین‌بار در تاریخ مدرن ایران و جهان، مجموعه آثار خود را بی‌واسطه و رایگان در اختیار همگان قرار داده‌ایم تا حجتی بر اهل قلم باشد که می‌توان از نزد خدا روزی خورد. اساس دین‌فروشی و نفاق دینی در تاریخ، همانا تجارت علوم و معارف دینی بوده است.

منبع :دائره المعارف عرفانی جلد 5فصل 5صفحه 290اثر استادعلی اکبر خانجانی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *